Triqua

Ervaringen

Efficiƫnte en economisch aantrekkelijke oplossingen voor de behandeling en zuivering van water

Ervaringen offshore (Stephan van Bussel)

Triqua levert al jaren waterzuiveringsinstallaties (op turn-key basis) welke worden ingezet voor hotelschepen gesitueerd in het Kaspische Zeegebied. Na het ontwerp, engineering en assemblage (in onze eigen montagehal) gaat de installatie op transport. Naderhand reist een montage specialist, al dan niet vergezeld door een electrotechnisch expert af naar het booreiland om de installatie startklaar te maken en het locale personeel een training te geven. Onderstaand doen wij verslag van een bezoek aan D Island  door Stephan van Bussel.

Het kunstmatig aangelegde eiland ligt op 85 km van Atyrau. 3,5 miljoen ton steen werd gebruikt voor de constructie. De faciliteit is geschikt voor het verwerken van 450.000 vaten olie per dag. Het biedt een uitvalsbasis voor twee residenties, te weten Shapagat en Karlygash. Er zijn ca. 5.430 mensen werkzaam op het eiland. De faciliteit beschikt over 2 boorplatforms. Het eiland is verbonden met het vasteland met drie pijpleidingen. Tussen het eiland en het vaste land liggen 3 pijpleidingen voor het transport van olie en gas.

Aanleiding en duur bezoek 

Tijdens de zomer en winter van 2011 is Stephan van Bussel samen met een electrotechnisch expert afgereisd naar D Island. Doel van dit bezoek was enerzijds de opstart van de waterzuiveringsinstallatie voor de behandeling van het huishoudelijk afvalwater, afkomstig van de hotelschepen en anderzijds de training van het locale personeel (bedieningsinstructie). Voordat de installatie wordt opgestart, wordt eerst een inventarisatie gedaan van aanwezige/ontbrekende onderdelen, waarna ontbrekende zaken worden besteld. Als alle onderdelen compleet zijn wordt de electra in orde gemaakt, zodat de installatie startklaar is voor gebruik. Als de biologie aanwezig is in de buffertank kan de installatie draaien. Tijdens de inventarisatie werd geconstateerd dat er een extra leiding was aangebracht, welke moest worden verwijderd, aangezien er anders verkeerde waterstromen door elkaar heen gaan lopen, wat het proces verstoort. De totale duur van het bezoek was 28 dagen, waarbij er 3 dagen vertraging is opgelopen vanwege de weersomstandigheden.

Voorbereiding

Voor vertrek geldt dat ons personeel 3 dagen externe training krijgt in Nederland, nodig  ter voorbereiding op de reis per helikopter. Deze training is voornamelijk praktisch ingericht. Na het behalen van het benodigde certificaat (geldt uitsluitend voor Noordzee), is er een veiligheidspaspoort nodig voor toelating op het eiland. Hiervoor geldt een extra trainingsdag in Atyrau, welke uit ca. 45 Engelstalige theorievragen bestaat. Uiteraard moet je hiernaast een VCA certificaat op zak hebben. Verder is een visum nodig en last but not least, warme kleding in de winterperiode.

Bijzondere omstandigheden

In dit gebied is er sprake van extreme weersomstandigheden, variërend van +40 °C in de zomer tot –40 °C in de winter. Het platform is ca. 1½ km lang en 500 m breed. Een aantal keer per dag moet er een aardig eind worden doorkruist om van a naar b te komen (van/naar slaapvertrek richting werkplek en van/naar werkplek richting restaurant), waarbij de kou (versterkt door de wind op volle zee) tijdens de winter een verdovend gevoel geeft in het gezicht. Eind vorig jaar lag er ca. 15 cm sneeuw terwijl het hier in Nederland +15 °C was. Rondom het platform zijn stootblokken aangebracht in verband met eventuele ijsvorming; ijsbrekers zorgen ervoor dat het platform vrij blijft van ijs. Het is een compleet dorp met wegen, kranen en een cementcentrale. De Kaspische Zee bestaat uit half zoet en half zout water, in de zomer kun je de steur zien zwemmen.

Reiservaringen 

Het platform is zowel via een helikopter als per boot bereikbaar. Afhankelijk van het weer mag er wel/niet worden gevlogen. ’s Morgens vroeg om 05.15 uur vertrok Stephan vanuit het hotel richting het platform. Een 3 uur durende reis per boot (hovercraft, capaciteit ca. 200 personen), waarbij het ijs binnenin ca. 3 cm dik op de ramen stond. Hier was Stephan niet op gekleed, een harde les voor de volgende keer. De terugreis werd 3 dagen uitgesteld vanwege de zware mist. Uiteindelijk werd de laatste vlucht ingezet (latere vluchten zijn afgeblazen), een bijzondere ervaring, waarbij mistvlagen werden omzeild. Normaliter gaat er 32x per dag een vlucht (12 personen). Boten (hovercraft) kunnen uitsluitend varen als de zee niet bevroren is, je bent dan 3 uur onderweg.

Samenstelling personeel D Island 

De samenstelling van het aanwezige personeel op het boorplatform is erg gevarieerd en komt uit alle windstreken, denk naast Russen en Kazacken ook aan personeel vanuit Sri Lanka, India, Engeland, Frankrijk, Duitsers, Japan, Italianen (vanuit oliemij) etc. Er werken zowel mannen als vrouwen, waarbij vrouwen voornamelijk een faciliterende functie hebben aan boord van de boten (kok, bediening, schoonmaak en opvallend veel schilders). Sommigen werken er 6 maanden achtereen en gaan 1x per 6 maanden naar huis. De samenwerking met andere partijen is goed maar zeker niet efficiënt te noemen. Simpel gereedschap (sleutels) is bijvoorbeeld niet direct voorhanden, wat voor de nodige vertraging zorgt.

Werkschema / ontspanning 

De werktijden liggen tussen 07.00 en 19.00 uur. Eten bestaat uit ontbijt, lunch en diner, er zijn geen tussentijdse pauzes. Het eten is er goed (bijvoorbeeld stuk pizza, gegrilde kip, in winter buffet fruit en rauwkost). Tijdens de lunch is er een broodmaaltijd. Er is een eigen bakkerij waar het brood ’s avonds wordt gebakken, het is vrij vast/hard, anders dan wij hier gewend zijn. Er is een sportkamer (fitnessruimte) en TV aanwezig. Deze winter zijn er veel Engelsen aanwezig, zij bepalen dan de keuze van de TV zender. In de zomer geldt dat er veel Russen zijn, dan zijn zij bepalend.

Anekdote

Tijdens een wandeling op zaterdag langs de rivier (Atyrau) zijn Stephan en zijn projectmaat getuige van gezinnen zittend rondom een wak, wachtend totdat de vis bijt. Het is grauw en ijzig in de straten langs de rivier wanneer de nieuwsgierigheid van hen beiden wordt geprikkeld als zij een groep mensen een gebouw binnen zien gaan. Achter de grijze muren wanen zij zich in een compleet andere wereld, een balzaal met dames in prachtige kleurrijke jurken, waar zij toeschouwer zijn van een danswedstrijd.

Terugblik 

Het lagere werktempo, de barre weersomstandigheden en de taalbarrière op de koop toegenomen, kijkt Stephan met plezier terug op deze reis waarin de samenwerking met zijn collega erg belangrijk is. Hij is eerder als enige van Triqua afgereisd naar dit gebied, dit is een compleet ander verhaal.

Bekijk onze projecten